For at andelen av lokal mat skal vokse må lokal mat bli mer synlig, tilgjengelig og få større plass i markedskommunikasjonen. Det er krevende når industrien har stor markedsmakt. Tilbyderne av lokal mat er ulike i formen og de har generelt sett få forretningsmessige ressurser. Det er derfor vanskelig å samle alle under en stor og sterk kommunikasjonsparaply. Lokal mat må derfor bli Utfordreren, den lettbente, digitale og lederen av det nye markedet – et marked med aner i delingsøkonomi. I tillegg må man ta delingsøkonomiens fordeler i bruk.
Lokal mat må digitaliseres ut fra kundens perspektiv, ikke med utgangspunkt i den som dyrker eller produserer.
De som søker lokal mat utgjør 99,5% av markedsaktørene, mens tilbyderne utgjør 0,5%. Når konsumenten får markedsmakten blir tilbyderne likestilt. Da vil verdiene i lokal mat trumfe den industrielle matens posisjon. Vekst i lokal mat krever derfor en brukervennlig, lavkost og enkel modell som effektivt kobler den som vil finne mat og den som vil dele mat. Den må ta konsumentens perspektiv for å gi et betydelig rom til de som tilbyr lokal mat.
Det vil gi oss en sunnere livsstil, mindre tap av mat, redusert matsvinn og reduksjon i utslipp av klimagasser.
Tiden er moden for en kraftig vekst i lokal mat!